söndag 20 mars 2011

Invägning....

.... En söndag? Hm. Ska definitivt byta invägningsdag till fredag tror jag. Så man vågar unna sig under helgen. För rent psykiskt sätter sig en spärr att man inte vill äta kladdkaka kvällen innan invägning, och vad passar bättre än att kladdkaka just en lördag? :)

Denna invägning resulterade i en viktuppgång på + 0.8 kg, sen förra veckan. Min vikt låg på 78.6 kg när jag vägde mig i morse. Delade känslor. Vet att jag ätit onyttigt i veckan, samtidigt som jag även ätit för lite vissa dagar. Innebär detta att dessa två saker tagit ut varandra kanske? Och att en större viktuppgång hade varit väntat om jag ätit normalt alla dagar + alla dessa godsaker(?) Vad jag ska ta med mig till nästa vecka är att äta frukost, lunch, middag och mellanmål.  Har känt en otrolig hunger nästan hela veckan, som jag inte brukar känna, vilket jag inte förstår vad det beror på. Ska verkligen försöka börja få ordning på min kosthållning och försöka få till en bra sådan. Sen borde jag försöka satsa på en varierande träning istället för en väldigt ensidig träning som jag har nu, tränar i stort sett bara Indoor Walking i förhoppningen om att få bort gäddhänget och att få bättre kondition.

Funderar även på att köra denna vecka utan att skriva ner vad jag äter här för att se vad som händer med min vikt då, om det blir + eller - på vågen. För att se vilket som resulterar i bäst resultat. Dock måste jag endå skriva att jag är relativt nöjd med 78.6 Kg, för det är under 80 Kg. Whoo! :D

13 kommentarer:

  1. Kim Salmelainen21 mars 2011 kl. 06:32

    Det är ju just därför man ska ha en invägning på söndag, då har man en anledning för sig själv att tacka nej till skräpmaten under helgen!

    SvaraRadera
  2. Nej, jag tycker man ska få unna sig på helgen! Det är en självklarhet för mig! Fredrik Paulún förespråkar ju även ätardagar. Du kan läsa om det här: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article186461.ab

    Ett liv utan att unna sig är för mig inget liv, då är jag hellre överviktig. Dock är jag inte längre överviktig, ligger på gränsen och är normalviktig. Så för mig är bara det grymt bra. Jag har gått ner 13 kg med att äta godis, pizza och hamburgare. Jag tror inte på en stenhård diet helt enkelt, så det är inte min melodi. Det skulle för mig vara ett otroligt tråkigt liv.

    Men jag gissar på att du siktar på muskler och det gör inte jag och då kanske man tänker annorlunda.

    SvaraRadera
  3. Kim Salmelainen21 mars 2011 kl. 11:05

    Jag siktar på disciplin!

    SvaraRadera
  4. Okej! Vi tänker annorlunda! :0) Så du äter alltså aldrig något gott eller dricker en öl alltså? Känns inte det jätte tråkigt? Känns inte det som att du förlorar väldigt mycket av de goda i livet i din jakt på att gå ner i vikt?

    Men det är ju toppen om det känns bra för dig, för genom att leva så får du säkert fina resultat på vågen. Hur går det för dig nu? Nära ditt mål? Hur äter du och tränar en vanlig dag?

    SvaraRadera
  5. Kim Salmelainen22 mars 2011 kl. 15:27

    Jo det gör jag, men jag vill att min kropp ska må bra, och den mår inte bra av allt socker. Jag äter hellre en stor portion riktig mat då! Min kropp ska fungera väl när jag är 70!

    Jag står på 71.8 nu, det går nedåt. =]
    Jag uh.. tja.. en vanlig dag...

    Äter två knäckebröd med smör och skinka:
    Tränar på Friskis, motion, brukar bli ... Runt 30 min löpning kanske, eller 30 min rodd ibland. Lite blandat, brukar hamna på mellan 300 och 500 kcal förbrukat i maskinerna. Eller så styrketränar jag i 1 h ca. Det beror på hur mina vänner ska göra sen, om jag kör kondis på morgon eller kväll..
    Sen dricker jag 2-3 dl mjölk med en dl proteinpulver och en matsked kreatin.
    hem och laga mat, kanske 2-3 dl frysta grönsaker av diverse slag, en tomat, gurka eller paprika kanske, plus en eller två köttfärsbiffar/kotletter. Brukar även bli isbergssallad och stekta champinjoner.

    Sen brukar jag söka jobb, inget jobbigt. =P

    På eftermiddag/kväll springer jag antingen med Kristoffer, en mil just nu, eller så styrketränar jag.
    Har även ett schema på gym som är en serie av övningar som jag ska göra "så snabbt som möjligt". De är ganska tunga så man får upp flåset riktigt bra. Blir helt slut av det schemat.
    Sen blir det en proteindryck till, sen hem och laga mat, i ungefär samma stil som den jag åt efter första träningen.

    Tadaa. ^^

    SvaraRadera
  6. Okej! :0) Du är flitig då! :0)

    Ska nog inte skriva vad jag tycker om att du dricker så mycket proteindryck ;) Kan skriva att jag anser inte att kroppen behöver det om du inte är elitidrottare då KANSKE du behöver det, men inte annars! Och speciellt inte när du ska äta mat direkt efteråt, då är det helt onödigt! :0)

    Vad KUL att det gått så bra viktmässigt - STORT GRATTIS! Måste kännas underbart!

    SvaraRadera
  7. Kim Salmelainen23 mars 2011 kl. 00:45

    Kroppen ska ha protein och kolhydrater inom en halvtimme efter avslutat pass för bästa effekt.
    jag hinner inte hem inom den tiden.
    Du skrev du inte skulle skriva vad du tycker, men skrev ändå.
    Vad du anser och hur det är.. tja. =P Jag vill inte ha tips. Annars tack!

    Det känns naturligt att viktminskningen går bra. Jag måste vara flitig för resultat!
    Men det känns även bra, så klart.
    Lycka till med din.

    SvaraRadera
  8. Det går lika bra med en banan eller ett ägg! :0)

    Tack!

    SvaraRadera
  9. Kim Salmelainen23 mars 2011 kl. 06:56

    Fler kalorier. Det går lika bra med proteinpulver.

    SvaraRadera
  10. Tycker inte jag :0) Tycker det är svammel och bortkastade pengar! Vi tycker olika där!

    SvaraRadera
  11. Kim Salmelainen23 mars 2011 kl. 12:17

    Kalorimängd är inte svammel, och du vet inte vad proteinet jag köper kostar.

    SvaraRadera
  12. Om det inte är dyrt har du förmodligen inte valt ett pulver som har låga halter av fett och kolhydrater och det är ju rätt dumt. Ska man nu dricka proteinpulver ska man vara noga med det och då kostar de några kronor extra!

    SvaraRadera